تعاریف گوناگونی از ادبیّات کودکان بیان شده است: «ادبیّات کودکان مجموعه نوشتهها، سرودها و گفتارها است که از طرف بزرگسالان جامعه، برای استفاده خردسالان فراهم آمده است... تمامی آثاری که در تمام حوزه های دانش بشری برای کودکان نوشته میشود و در آن خلاقیّت هست، ادبیّات کودکان است.»(هاشمی نسب، 1371: 3). در تعریفی دیگر آمده است: «ادبیّات کودکان را میتوان مجموعهای از افکار و آثار نویسندگانی دانست که در راه گسترش فکر و دید کودکان و پرورشدادن ذوق و استعداد های آنان گام بر میدارند.»(عمادخراسانی، 1387: 8)
فهرستِ مطالب:
1- تعریف ادبیّات کودکان
2- اهداف ادبیّات کودک
3-تعریف شعر کودک و نوجوان
4- عناصر شعر کودکانه
5- موسیقی در شعر کودکان
6- محتوای شعر و ادبیات کودکان
7- زبان شعر و ادبیات کودکان
__________________________________________________
منابع
ابراهیمی،جعفر(1364).«پروانه در باران»،تهران:زلال.
ابراهیمی، نادر (1381). مقدمهای بر فارسینویسی برای کودکان، ،تهران آگاه 1364.
جلالی، مریم(1389).« اوزان عروضی در شعر کودک»، مجله کتاب ماه کودک و نوجوان، شماره 159، صص: 79-82.
حجازی، بنفشه(1384).«ادبیات کودکان ونوجوانان»، تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
خسرونژاد،مرتضی(1382)«معصومیت و تجربه(درآمدی برفلسفه ادبیات کودک)»،تهران:نشر مرکز.
ذبیحنیا عمران، اسیه و بردخونی، حسین(1394).«بررسی، نقد و سیر شعر معاصر کودک و نوجوان در ایران»، فصلنامۀ تخصصی سبک شناسی نظم و نثر فارسی، سال هشتم، شمارۀ 28، صص: 225-246.
رحماندوست،مصطفی.مجله رشد کـودک،.فروردین 1386.ش 601،صص 4-10.
سلاجقه،پروین(1385).«از این باغ شرقی(نظریههای نقد شعر کودک و نوجوان)»،تهران:کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان.
سلطان القرایی، صادق، (1384). ادبیّات کودکان و نوجوانان با هویت فرهنگی؛ تهران: دردانه.
شعباننژاد، افسانه (1376). مجموعه خـوش به حال ماهیها، تهران،قاصدک
شعبانی، اسدالله (1379). عصا و اسب چوبی، توکا
شعبانی، اسدالله(1383).« ما گل های خندانیم، فرزندان ایرانیم: جستاری پیرامون شعر کودک در ایران»،مجله گوهران، شماره 6، صص: 125-142.
شعبانی، اسدالله(1384).«خرمن شعرخردسالان»،تهران: توکا.
شعبانی، اسد الله (1387).علی کوچولو کلاغ شد.چاپ دوم،تهران:شفق،
شفیعی کدکنی، محمدرضا (1385). موسیقی شعر، تهران: نشر آگه.
علیپور،منوچهر(1385).«پژوهشی در شـعر کودک»،تهران:تیرگان.
عمادخراسانی، نسرین دخت(1387). ادبیّات کودکان»، تهران: دانشگاه تهران.
قاسم نیا،شکوه (1377).چاپ اول،تهران:افق.
قاسم نـیا،شکوه.(1377). تصویرگر:نیلوفر
(1377). من بلدم سلام کنم (براساس کتابى از لارا هولتز). تهران: قديانى. کتابهاى بنفشه.
کیانوش،محمود، (1379). شعر کودک در ایـران،تهران،آگاه،چاپ سوم.
محمدی رفیع، شایا(1384). اهمیت واژگاه پایه در شعر کود،، مجله کتاب ماه کودک و نوجوان، شمارگان 101 -1103، صص: 175-180.
مراغی،حافط(1366)،جامعهالالحان،به اهتمام تقی بینش، تهران:موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
مراغی،حافط (1373)،وزن شعر فارسی،تهران:توس،چاپ ششم.
مسگرنژاد،جلیل(1370).مختصری در شناخت علم عروض و قافیه.چاپ اول،تهران:دانشگاه علامه طباطبایی.
هاشمی نسب، صدیقه(1371).«کودکان و ادبیّات رسمی ایران»،سروش.
این فایل در قالب ورد تهیه شده است.
تعداد صفحات: 26 ص. همهی مطالب با آدرس دهی درون و برونمتنی همراه است.
یک پیشنهاد عالی به همۀ پژوهشگران و نویسندگان به ویژه نویسندگان و پژوهشگران حوزۀ کودک و نوجوان
کتاب ارزشمند راهنمای جامع داستان نویسی برای کودکان
مباحث این کتاب راهنمایی شایسته برای دست یافتن به هنر نویسندگی است و سعی دارد ازطریقِ قاعده و ساختاربندی، مهارت دیریابِ نویسندگی را برای همۀ دوستداران قلم آسان کند. در این کتاب آسیبشناسی، الگوی رشد و تحول کودک (ازنظرِ شناختی، اجتماعی، هیجانی و جسمی) شناسانده شده و با رویکردی نو، بینارشتهای و با زبانی ساده الگوی داستاننویسی ترسیم شدهاست. در جایجای کتاب نشان دادهایم که داستان ازنوعِ سوپرایگوی ناسالم مناسب نیست.
کارگاه داستان نویسی کودک کارگاهی بینارشته ای محصول دپارتمان روان شناسی و ادبیات گروه رواد.