آکادمی نویسندگی رَواد بهصورت حضوری و آنلاین
مدرسۀ نویسندگی کودک و نوجوان (7 تا 13 سال)
نویسندگی در دنیای امروز یک صنعت است و مهارت نوشتن مساوی است با پیشرفت شغلی و تحصیلی در آینده
ما در دورههای نویسندگی مؤسسه رواد در محیطی دوستانه به کودکان و نوجوانان کمک میکنیم تا خلاقیت خود را شکوفا کنند.
آنها را با بهترین نویسندگان و شاعران ایران و جهان آشنا میکنیم.
دراین دور ه ها فن بیان و ارتباطگیری کودکان و نوجوانان افزایش مییابد؛
درس فارسی و درک مطلب آنها تقویت میشود؛
فرهنگ و ادب کودکان و نوجوانان ارتقا مییابد؛
در نویسندگی و نوشتن خلاق مهارت مییابند.
مدرس دوره: دکتر فاطمه حکیما، (نویسندهی کتاب راهنمای جامع داستاننویسی برای کودکان).
دورههای مدرسه نویسندگی با همراهی روانشناس مؤسسه دکتر فهیمه حکیما برگزار میشود.
🎓 با تدریس دکتر فاطمه حکیما (نویسندهی کتاب پرفروش راهنمای داستاننویسی)
زیر نظر دپارتمان روانشناسی رواد دکتر فهیمه حکیما
https://www.instagram.com/fahimehhakima?igsh=MXZoc3o0eHI1NGRrOA==
پل ارتباطی با استاد ادبیات:
دکتر فاطمه حکیما
اینستا
Instagram.com/fatemehhakima
یکی از اثرات جنبی و بسیار مهم شرکت در این دورهها افزایش اعتمادبهنفس کودک و یاد گیری تنظیم هیجانات و اشتی با احساسات است.
این دورهها تمرینمحور، ادامهدار و با پشتیبانی و حمایت از کودکان برای شرکت در مسابقات، جشنوارهها و با اعطای گواهی معتبر از وزارت ارشاد اسلامی و تسهیلات چاپ کتاب است.
کارگاه نویسندگی کودک به صورت حضوری و آنلاین برگزار میشود. در بخش آنلاین تمهیداتی اتخاذ شده است تا در یک ارتباط نزدیک مهارت جویان کودک و نوجوان با یکدیگر دوست شوند و با استاد درس، دکتر فاطمه حکیما، ارتباطی صمیمی برقرار کنند. همچنین بچه ها میتوانند در پیام رسان ایتا و تلگرام با استاد درس ارتباط مستقیم داشته باشند و سؤال های خود را چه دربارۀ نویسندگی و چه دربارۀ فارسی و دستور زبان فارسی و ... بپرسند. این آشنایی و ارتباط تا مدتهای بسیاری ادامه خواهد داشت. عهد و پیمان قلبی گروه رواد نویسنده کردن و آشنا کردن کودکان دلبند ایران زمین با بزرگان ادبیات فارسی و فرهنگ دیرینۀ این مرز و بوم است. ایران در قرن چهارم و پنجم ه.ق. در اوج تمدن و فرهنگ بشری بوده، سالهای درخشانی که ستارگانی چون فردوسی، ناصرخسرو، ابوریحان بیرونی، ابوعلی سینا، ابن هیثم، زکریای رازی و... زندگی میکردند و آثار بسیار درخشانی برای جهانیان از خود باقی گذاشتند. ایران در زمان آنان سرآمد کشورهای جهان بوده است و امروز در کارگاه نویسندگی به صورت غیرمستقیم این افتخار و عزت نفس را به کودکان و نوجوانان یادآور میشویم. یکی دیگر از بخش های بسیار مهم و ممتاز این دوره ها توجه به بحث سلامت روان کودکان و نوجوانان و دیدن احساس و یاد دادن دیدن احساس به کودکان است. این بخش تحت نظر مستقیم دپارتمان روان شناسی رواد دکتر فهیمه حکیما است.
تعداد مهارت جو ها در هر کلااس از هشت نفر بیشتر نخواهد بود تا همۀ بچه ها فرصت داشته باشن صحبت کنند و تمرینات را انجام بدهند.
ظرفیت محدود
طول دوره: دو ماه و نیم (ده ساعت)
زمان ثبتنام: اردی بهشت و خرداد 1403
هزینه: 870 هزار تومان.
نویسندگی در دنیای امروز یک صنعت است و مهارت نوشتن یعنی پیشرفت در تحصیل و بهدست آوردن شغلی مناسب در آینده.
با تدریس دکتر فاطمه حکیما دکترای زبان و ادبیات فارسی زیر نظر دپارتمان ادبیات و روان شناسی رَواد:
مدیر گروه ادبیات و مدیر مسئولِ مجموعه: خانم دکتر فاطمه حکیما؛ دکترای ادبیات فارسی، پژوهشگر مباحث بینارشتهای، مدرس دانشگاه، برگزیدۀ جایزۀ تحصیلی بنیاد ملی نخبگان، برگزیدۀ المپیاد دانشجویی
مدیر دپارتمان گروه روانشناسی: خانم دکتر فهمیه حکیما، دانشآموختۀ رتبه اول روانشناسی بالینی دانشگاه تهران، عضو طرح هستههای نخبگانی (شهید احمدی روشن)
نمونهی داستانهای مدرسهی نویسندگی رواد را از این لینک مطالعه کنید.
از ترم چهار به بعد مهارت جویان عزیز رواد میتوانند داستان های زیبایی بنویسند و در جشنواره ها شرکت کنند.
**********************
مدرسۀ نویسندگی خلاق کودک در فصل پاییز و زمستان هم با برپایی جلسات آموزشی و تمرین محور کاملاً حرفه ای آغاز شده است. خروجی این دوره ها فوق العاده عالی و رضایت بخش است. احسنت بر فرزندان توانای ایران زمین.
این دوره برای کودکان واجب است، چون در این دوره ها توانایی ذهنی، احساسی و نوشتاری و خوانداری فرزندتان تقویت میشود.
اگر میخواهید فرزند دلبندتان به لحاظ درک مطلب، نگارش و درک مفاهیم پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته باشد و به لحاظ درک، فهم، ارتباط گیری، فن بیان و اعتماد به نفس به جایگاهی که مدنظرتان است، برسد به طوری که چون نگینی در خانواده و اطرافیان بدرخشد، دوره های نویسندگی رَواد را در نظر داشته باشید.
در مؤسسۀ رواد از ترم دو و سه به بعد نوشته های کودکان در جشنواره ها و مسابقات نویسندگی با تمایل خانواده ها شرکت داده میشود. و آرام آرام به سوی نویسندگی خلاق و خلق داستان کوتاه برجسته حرکت میکنیم. کلاسهای نویسندگی با شور و نشاط دانش آموزان هفت تا سیزده سال به صورت برخط (در محیط الوکام) برگزار شده است.
نمونه داستان های کودکان 7 تا 12 ساله را از اینجا مطالعه فرمایین.
سرفصلهای ترم اول مدرسۀ نویسندگی کودک
1- شناسایی داستان؛
2- انتخاب موضوع؛
3- معرفی عناصر داستان؛
4- توجه به زبان داستان؛
5- تمرین و ویرایش داستان.
دوره های ما متوالی است. بهصورت ترمی برگزار میشود و در پایان دوره، گواهی به شرکتکنندگان اعطا میشود.
تمامی جلسات زیر نظر روان شناس مؤسسه برگزار میشود.
استعدادیابی و تشویق به نوشتن؛
هدایت و آموزش تبدیل ایده به داستان از ویژگی های جلسات در ترم یک است.
این فرصتِ عالی را ازدست ندهید.
برخی از نظرات والدین را با هم بخوانیم:
مدرسۀ نویسندگی کودک و نوجوان برای کودکان فارسی زبان کشورهای فارسی زبانِ تاجیکستان و افغانستان و ... هم دوره برگزار میکند.
دربارۀ فایدۀ نوشتن و نویسندگی هر چه بگوییم کم گفته ایم. آن قدر این دوره ها مفید است که ما دست اندرکاران مدرسۀ نویسندگی افسوس خورده ایم که ای کاش در دوران کودکی و نوجوانی ما هم چنین دوره هایی برگزار میشد. آن دورانی که انرژی فراوان، حافظه مشتاق یادگیری، قلب ها پر از شور دانستن و مغزهایمان برای پرواز رویا پرداری میکرد. درست ترین زمان برای آموزش نویسندگی همین دوران سرزندگی و طراوت است. رسول الله ص فرمودند: «مَثَل آن کس که در کودکی به فراگیری مطالب پردازد، همانند حکاکی بر سنگ است».
ما در اینجا به اختصار برخی از فایده های نویسندگی را بیان میکنیم:
1- نوشتن چون حرف زدن برایمان آسان میشود؛
2- خلاقیتمان رشد میکند؛
3- با تولید محتوا و نویسندگی برای سایت ها و شرکت ها میتوانیم از همین نوجوانی درآمد داشته باشیم؛
4- درس فارسی و درک مطلب را به خوبی متوجه شویم؛
5- در درس انشا و نوشتن متن سخنرانی برای خواندن در صف مدرسه و شرکت در مسابقات مدرسه دغدغه ای نداشته باشیم؛
6- با احساسات خودمان ارتباط بگیریم و با خویشتن خود غریبه نباشیم که بسیار به سلامت روان کمک میکند؛
7- در برقراری ارتباط و صحبت کردن از هم سالان خود بهتر باشیم؛
8- در پژوهش های درسی و دانشگاهی به مراتب موفق تر از دیگران عمل کنیم؛
9 و و و.
سرفصل های ترم دو نویسندگی کودک:
1- شناسایی عناصر داستان (ساختمان پیرنگ؛ گره): یک جلسۀ یک ساعت و نیمه به همراه تمرین و نشان دادن گره در داستان های کودک و نوجوان با معرفی داستان های کودکانه و مشخص کردن تمرین؛
2- شناسایی عناصر داستان (ساختمان پیرنگ؛ اوج گره و تعلیق): یک جلسۀ یک ساعت و نیمه به همراه تمرین و نشان دادن اوج در داستان های کودکان و با معرفی داستان به همراه ویرایش داستان های کودکان و رفع اشکال؛
3- شناسایی عناصر داستان (ساختمان پیرنگ؛ گره گشایی): یک جلسۀ یک ساعت و نیمه به همراه تمرین و نشان دادن گره گشایی در داستان ها و مشخص کردن تمرین و رفع اشکال از هنرجویان؛
4- شناسایی عناصر داستان (فضا؛ زمان): یک جلسۀ یک ساعت و نیمه به همراه تمرین و نشان دادن گره گشایی در داستان ها و مشخص کردن تمرین و رفع اشکال از هنرجویان؛
5- شناسایی عناصر داستان (فضا؛ مکان):یک جلسۀ یک ساعت و نیمه به همراه تمرین و نشان دادن گره گشایی در داستان ها و مشخص کردن تمرین و رفع اشکال از هنرجویان؛
6- جلسۀ آخر: مرور جلسات + معرفی جشنواره ها و مسابقات نویسندگی کودکان و نوجوانان+ ویرایش آثار نویسندگان عزیز.
به صورت حضوری، آنلاین و آفلاین در خدمت شما عزیزان است. بی شک با دوره ای متفاوت کاملاً مهارت محور و نو، کاربردی و تضمینی رو به رو خواهید شد.
مدرسۀ نویسندگی کودکان (برای کودکان هفت تا 12 سال) (به صورت حضوری و آنلاین) + پشتیبانی دائمی+ تسهیلات چاپ و نشر اثر+ گواهی رسمی.
ساعات برگزاری ترم دوم روزهای یک شنبه بعد ازظهر ساعت 16- 17.30
ساعات برگزاری ترم سوم روزهای دوشنبه ساعت 16:30.
دوره های ما متوالی است. به صورت ترمی برگزار میشود و در پایان دوره گواهی به شرکت کنندگان اعطا میشود.
تمامی جلسات زیر نظر روان شناس مؤسسه برگزار میشود.
مهارت نوشتن نیاز به تمرین، آگاهی و انگیزه دارد. به امید خدا با تلاش، توجه به دانش نویسندگی سعی خواهد شد تا نویسندگی از خودآگاه کودک در ناخودآگاه او ذخیره شود و به این ترتیب هنر نویسندگی در ذهنش نهادینه میشود. پس از آن به راحتی میتواند خواستۀ خود را قلمی کند و از هم سالان خود موفق تر خواهد شد.
الآن چه احساسی دارم؟
احساس قطبنمای ماست. جهت را نشان میدهد. جهت درست درست را.
بهشرط آنکه به احساساتمان آگاه باشیم.
احساسات در قلب خانه دارد نه در افکار. و قلب خانهی خداست؛ القلب بیت الله.
شناخت احساس را با کودکانمان کار کنیم. شناخت احساس باعث میشود روان بسیار سالمی را به آنها هدیه دهیم که در بزرگسالی در برابر بادهای ناموافق تاب مقاومت داشتهباشند.
دورههای نویسندگی ما مبتنیبر شناخت احساس و تحولات رشد کودک از فروردین ۱۴۰۳ شروع میشود.
این دوره کاملاً تمرین محور خواهد بود. به یکی از تمرین های فوق العاده مهم در این دوره را این جا برایتان گذاشته ایم:
تمرین:
یک روز مثلاََ همین امروز رو انتخاب کنید و احساسهاتون رو بنویسید.
مثلاََ:
با دیدن کبوتری که پشت پنجرهی اتاقتون نشسته خوشحال میشید. و جلو میروید یکدفعه میبینید که خدایا پای کبوتر شکسته و احساس ناراحتی میکنید.
شما با دیدن این صحنه دو احساس غم و شادی داشتید.
این تمرین یهکم سخته.
اما خیلی مهمه.
حتی این تمرین برای بزرگترها هم سخته، چون از کودکی به ما یاد ندادهبودند که احساساتمون رو ببینیم.
کودک از سهسالگی قادره تشخیص بده چه احساسی داره، البته به شرطی که به او یاد داد دادهباشند.
پس احساس خشم و عصبانیت، شادی، غم، غرور، ترس و وحشت و... رو در خودمون ببینیم.
🙂🙂🙂
اگه سؤال داشتین بپرسین... .
از دیگر اهداف آموزشی مدرسۀ نویسندگی کودکان
نویسندگی برای افزایش تمرکز و کارایی مغز در کودکی و بزرگ سالی بسیار مفید است.
اگر از بیش فعالی کودک خود رنج میبرید یا در سنین بزرگسالی هستید و بیش فعالی درمان نشده دارید، نویسندگی خلاق بسیار بسیار کمک میکند. روان شناسان بسیاری به این نتیجه رسیده اند که نویسندگی انرژی بسیار انسان را در نقطۀ مورد نظر و مطلوب متمرکز میکند.
سرفصل های ترم یک داستان نویسی کودک رَواد
1- شناسایی داستان؛
2- انتخاب موضوع؛
3- معرفی عناصر داستان؛
4- توجه به زبان داستان؛
5- تمرین و ویرایش داستان.
بخش هایی از فیلم آموزشی مدرسۀ نویسندگی خلاق، ترم یک، جلسۀ اول: توضیح موضوع، انتخاب موضوع و معرفی پیرنگ به زبان کودکانه برای کودکان هفت تا 12 سال.
ما در این دوره ها از همان آغاز جلسه، ارزیابی هوش کلامی کودکان و چگونه ارتقای آن را در برنامه داریم. به احساس خیلی توجه خواهیم کرد. احساس خیلی مهم و ضروری است. احساس غم، شادی، یأس و افسردگی و.... این دوره ها روانشناسی کودک + نویسندگی است و چقدر نوشتن با روان در ارتباط است. نویسندگی مهارت ظاهر کردن ناخودآگاه در خودآگاه است.
دوره های نویسندگی برای کودکان با عنوانِ «مدرسۀ نویسندگی کودکان» به صورت ترمی و تحت نظارت دپارتمان ادبیات و روان شناسی رَواد برگزار میشود. برای اطلاع بیشتر، با شمارۀ 09012688878 تماس بگیرید. یا لطفاً به انتهای همین صفحه مراجعه کنید. ما در ادامه مدرسان دوره را معرفی کرده ایم.
************************
سرفصلهای ترم ۴ نویسندگی کودک:
1⃣ جانشین سازی (تقویت قدرت واژگان و توجه به محور جانشینی کلام)؛
2⃣ لیست کلمات و نوشتن یک داستان تخیلی؛
3⃣ خلاصهنویسی ده کتاب کودک و استخراج عناصر داستان. (کتاب ها در زیر معرفی شدهاست.)
شروع کلاسها: اواسط بهمن ماه
روز: یک شنبه ساعت 16: 30 دقیقه (زمان دقیق و روز دقیق با نظرسنجی از والدین انتخاب خواهد شد.)
دوره: ده ساعت آموزشی.
شرط ورود به ترم بعدی: برای هر یک از آیتمهای بالا یک نوشته از دانشآموزان دریافت و در صفحۀ آنان بارگذاری میشود.
ده کتاب از عنوانهای زیر را تهیه فرمایید.
1. قصۀ طوطی خانم و آقای بازرگان بازآفرینی از مثنوی 1393/ انتشارات همشهری
2. درختی که خوابش میآمد. 1393 نشر پیدایش
3. سرما نخوری کوتی کوتی مجموعه داستان کودک 1393 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
4. &nb
*************************
مؤسسۀ نشر چاپی و دیجیتالی رواد تقدیم میکند: کارگاه داستان نویسی کودک
این کارگاه مجموع سه کارگاه مجزاست: کارگاه روانشناختی کودک (قصهدرمانی)، ادبیات کودک و آشنایی با چاپ و نشر اثر با تخفیف ویژه برای چاپ آثار.
آسیبشناسی کودک، رشد کودک و الگوی رشد و تحول کودک (از نظر شناختی، اجتماعی، هیجانی و جسمی) را خوب بشناسیم.
بدانیم داستان از نوع سوپرایگو مناسب نیست. این داستانها کودک ما را دارای شخصیتی حساس، زودرنج، کمالگرا، وسواسی بار میآورد. این نوع داستانها ارزشها را بهصورت خوبها/بدها منتقل میکند.
اگر دوست داریم کودکمان واقعیتپذیر، (پذیرای خود و واقعیت)، باشند، در رفتار با آنان به مؤلفههای روانشناختی کودک توجه کنیم.
ما شما را در این کارگاه با ۷ کارکرد داستان آشنا میکنیم:
۱- کارکرد اطلاعاتی؛
۲-کارکردی آموزشی؛
۳- کارکرد ارزشی؛
۴- کارکرد قواعد و دیسیپلین؛
۵- کارکرد کسب تجربه؛
۶- کارکرد تسهیل روند حل مسئله؛
۷- کارکرد تسهیل در تغییر رفتار.
داستانها کارکرد قویای دارند، اگر به شکل درست از آنها استفاده بشود.
****************************
مصاحبهی استاد دوره، سرکار خانم دکتر فاطمه حکیما، در روز یکشنبه دوم مرداد ماه ۱۴۰۱ با روزنامهی ایران:
کودکی را میشناختم که در درس املا ضعف داشت، او نقطهی ن آخر کلمه را شبیه ب مینوشت: نادان را ناداب مینوشت. نمرهی املایش همیشه ۱۸/۱۹ بود و مادرش او را بیدقت و تنبل میدانست و تنبیه میکرد.
این مشکل کودک با خلق یک طرحوارهی حجمی در همان جلسهی اول حل شد، وقتی به کودک گفتهشد: نقطهی نون تو شکمشه.
این یک طرحوارهی حجمی است که در ذهن کودک نقش میبندد، و بهسرعت استعارهی مطلوب را در ذهن او ایجاد و خطای او را برطرف میکند.
انسان با استعاره میاندیشد و به گفتهی لیکاف ذهن انسان استعاری است. برای برطرف کردنِ خطاهای شناختی، ادراکی و... باید استعارههای درست بهجایِ استعارههای غلطی که بر ذهن نقش بسته جایگزین شود.
در کارگاهی که قرار است از ۱۵ مرداد شروع شود، به این ویژگی زبان توجه میکنیم که چطور با طرحوارهها داستانهای تاثیرگذار بنویسیم. ضمن اینکه کارکردهای داستان را متناسب با ویژگیهای روانشناختی کودک بررسی میکنیم.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
بستن دیگر باز نشو! |