menuordersearch
ravaad.ir

داستان زندگی آسیه (س)، همسر فرعون، (بانوی ستودۀ پروردگار)

عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید ...
موجود
داستان زندگی آسیه (س)، همسر فرعون، (بانوی ستودۀ پروردگار)
...
داستان زندگی آسیه (س)، همسر فرعون، (بانوی ستودۀ پروردگار)
(7)
(0)
کتاب چاپی
رنگ و مدل
کتاب چاپی
تعداد
+
_
عدد
قیمت
59,000 تومان
داستان زندگی آسیه (س)، همسر فرعون، (بانوی ستودۀ خداوند)

داستان زندگی آسیه (س)، همسر فرعون، (بانوی ستودۀ خداوند)

 

 

 


‏سرشناسه    :    حکیما، فاطمه، ‏-
‏عنوان و نام پديدآور    :    داستان زندگی آسیه (س)، همسر فرعون، (بانوی ستوده خداوند)/‏‫ مولف فاطمه حکیما.‬
‏مشخصات نشر    :    قزوین: انتشارات رواد‏‫، ‏‫۱۴۰۰.‬‬
‏مشخصات ظاهری    :    ‏‫۱۳۸ ص.‬: جدول؛ ‏‫۱۴/۵ × ۲۱/۵ س‌م.‬
‏شابک    :    ‭978-622-98605-6-4‬
‏وضعیت فهرست نویسی    :    فیپا
‏یادداشت    :    ‏‫کتابنامه: ص. ۱۳۲ - ۱۳۸.‬
‏موضوع    :    آس‍ی‍ه‌، م‍ل‍ک‍ه‌ م‍ص‍ر
‏موضوع    :    آسیه، ملکه مصر -- در ادبیات
‏موضوع    :    آسیه، ملکه مصر -- در قرآن
‏موضوع    :    زنان مقدس -- جنبه‌‌‌‌‌های قرآنی
Women saints -- Qur'anic teaching


   بِسِم اللهِ الرَحمن الرَحیم
وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَکَ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ وَنَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ
و خدا برای مؤمنان همسر فرعون را مثل زده است، هنگامی که گفت: پروردگارا، برای من نزد خودت خانه ای در بهشت بنا کن ومرا از فرعون وکردارش رهایی بخش ومرا از مردم ستمکار نجات ده. (تحریم/ 11)

 

فهرست

پیش‌سخن..............................................................................

مقدمه.................................................................................یک
فصل اول: زندگی‌نامۀ آسیه(س)................................................1
فصل دوم: آسیه در آینۀ قرآن و روایات..................................37
فصل سوم: سلوک زنان در سبیل الی‌الله..................................53
فصل چهارم: تبیین جایگاه آسیه در متون عرفانی و ادبی......71
فصل پنجم: نقد تأویلی و تحلیل جایگاه آسیه ......................89
خاتمه:...............................................................................130
کتابنامه:.............................................................................132

مقدمه
آسیه صوفی صافی و یکی از زنان برجسته است که بر تارک هفت اختر پای می‌گذارد و ازلحاظ صلاح و تقوا، خشوع و ورع، زهد و فقر، ولایت و کرامت، حب الهی، فنافی‌الله، تخلّق به اخلاق الله، الگوست. آسیه(س) در درجۀ اول بنده و عبد مطیع پروردگار، وارسته از خویش است و این پرسش بنیادین دربارۀ سرگذشت وی وجود دارد که چرا از تجمّلات باشکوه درباری دست کشید؟ توجه به آثار وجودی و زندگی پربرکتش از چند جنبه اهمیت دارد:
•    ازجهت شناخت شخصیتی قرآنی که الگوی همه زنان و مردان باایمان است و در اعتلا و ترویج دین حقّ زمان خویش ــ دین و رسالت موسی ــ کلیم الله ــ سهمی بسزا دارد و طالبان إلی الله و علاقمندان را مفید است و دل‌‌‌‌‌های ضعیف و اراده‌‌‌‌‌های سست را تقویت می‌بخشد که حق‌تعالی‌ می‌فرماید «وَکُلًّا نَقُصُّ عَلَيْکَ مِنْ أَنْبَاءِ الرُّسُلِ مَا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤَادَکَ وَجَاءَکَ فِي هَذِهِ الْحَقُّ وَمَوْعِظَةٌ وَذِکْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ؛ و هر یک از سرگذشت‌‌‌‌‌های پیامبران را که بر تو حکایت می‌کنیم، چیزی است که دلت را بدان استوار می‌گردانیم، و در این‌ها حقیقتاً برای تو آمده، و برای مؤمنان اندرز و تذکری است»(هود / 120).
•    آسیه شخصیتی فراتاریخی است و آثار وجودی او کاملاً مطابق با شرایط خاص زمانی و مکانی اوست، با‌این‌حال او الگویی فرازمانی، برای هر انسان دغدغه‌دار مکتب توحیدی است و آیات قرآن بر این مدعا شاهدی استوار است.
•    آسیه ازجمله بانوانی است که محیط آلوده به کفر و فسق فرعونی در وی تأثیر منفی نگذاشت و از روی خلوص نیت، با تحمل مرارت‌ها و زحمات فراوان، به کمال انسانی خویش نائل شد و برای مردان و زنان باایمان الگو شد.
•    الگو بودن آسیه (س) نشان می‌دهد که همۀ زنان و مردان باایمان می‌توانند با تأسی از سلوک و روش زندگی وی راه او را بپیمایند. او ملکۀ دربار مصر و خاتون زنان روزگار خود است و به دلیل جنس پاک و طینت راستین، چراغ توفیق الهی دستگیر وی می‌شود و آفتاب طلب و عشق الهی در روح و جانش شعله می‌زند و برای رسیدن به سعادت و کمال بشری طیّ طریق می‌کند و در دوران حیات گرانبار خویش، زمینه‌‌‌‌‌های مناسب برای ترویج دین موسی(ع) را مهیا می‌کند، و در چند مورد جان امام زمان خویش را نجات می‌دهد و بارهابارها از حقیقت و دین دفاع می‌کند و با این مشی به سعادت و کمال خود دست می‌یابد و از چشمۀ کمال و معرفت سیراب می‌شود. وی مایۀ دلگرمی موسی(ع) در دیار کفر و فسق است. آسیه (س) از مقامات دنیوی گریزان و روی‌گردان است، و مناصب جهان مادّی را با نظر حقارت می‌نگرد. ملکۀ دربار ‌مصر ‌بودن هیچ‌گاه نمی‌تواند او را از شاهراهِ معرفت و حقیقت منحرف سازد و تا دم واپسین، آتش عشق الهی در نهادش شعله‌ور است و از حضرت ربوبی غفران و جنت الهی، نه بهشت عوام بل بهشت خواص را خواستار است.
•    آسیه(س) شخصیتی دینی ــ قرآنی ــ عرفانی است و معرفی‌شده در دین یهود، مسیح و اسلام است. قرآن با کمال دقّت، شخصیت آسیه را ترسیم می‌کند، با‌این‌حال آسیه ناشناخته مانده‌است.
•    استواری و عزم آسیه، ایمان پنهان وی، صفا و خلوص، عشق و محبت، شور حرکت را برای هر طالب راه خدا برمی‌انگیزد. وی یکی از چهار بانوی بزرگ تاریخ بشری است و اسوه و مَثَل برای ایمان‌آورندگان است. حدیثی که از رسول خدا (ص) دربارۀ شأن ایشان آمده‌است، محل تأویلات عرفا و شگفتی عارفان است. وی یکی از نمونه‌‌‌‌‌های کمال است: «از مردان بسیاری به حد کمال رسیدند، ولی از زنان به جز چهار نفر به حدِّ کمال نرسیدند. اول آسیه دختر مزاحم، همسر فرعون، دوم مریم ،دختر عمران، و سوم خدیجه ،دختر خویلد، و چهارم فاطمه ،دختر محمد(ص)، بودند.
•    
•    اولین مسئله با استناد به این گفتۀ پیامبر(ص) رد اتهامی است که در باب نقص زنان در سلوک الی‌الله مطرح است و دل‌گرمی و پشت‌گرمی برای همۀ زنان و بانوان آزاده‌ای است که می‌خواهند در عالم، نقشی بسزا و تأثیری شگرف داشته باشند. تکمله‌ای بر این بحث آمده‌است که در مختصری به ایجاز و با لسانی الکن در شأن بانوی دو عالم، سیّدة النساء العالمین، حضرت زهرا(س) عنوان می‌شود. لزوم این تکمله آن است که هرگونه شبهه در باب قیاس آسیه با سیدة‌نساءالعالمین را بزداید.
•    روش تبیین کتاب به این‌گونه است که در مرحۀ اول، نصوص قرآنی در شأن آسیه بیان شده‌، سپس شرح و تفسیر آیات از دیدگاه مفسران مطرح می‌شود و در مرحلۀ سوم به کتب صوفیان و عارفان درباب آسیه پرداخته شده‌است. منبع اصلی قرآن و متون صوفیانۀ نظم و نثر از آغاز تا قرن هفتم است. و در پاره‌ای موارد از احدیث برای ثقه ‌بخشیدن به مطالب استفاده شده‌است. بعد از شرح زندگی‌نامۀ آسیه و نیز نقشی که در کاخ فرعون به عنوان حامی موسی(ع) دارد، مراحل سیر و سلوک وی بررسی شده‌است و راه سلوک عرفانی و مقاماتی که عرفا در نوشته‌‌‌‌‌های خویش به این بانو منتسب نموده‌اند، تأویل می‌شود.
•    آسیه در کاخ فرعون با ایمان زندگی کرد و ایمان خویش را از فرعون پنهان داشت. «مطابق روایات اسلامی آسیه به رغم آن‌که در دربار فرعون زندگی می‌کرد، به خدای یگانه ایمان داشت و هنگامی ‌که موسی(ع) به پیامبری رسید، به وی نیز ایمان آورد، اما اعتقاد خویش را پنهان می‌داشت.(دایرة‌المعارف‌اسلامی ج1/ (آب- آل)، 1374). و نیز در ترجمۀ تفسیر طبری آمده‌است که «وی مسلمان بود و در زنی فرعون همچنان مسلمانی کرد تا از کار او آگاه شد» (طبری،1356، 1906). آسیه از اولین گروندگان به حضرت موسی(ع) بود، درنتیجه از سبقت‌گیرندگان به سوی قرب الهی محسوب می‌شود. دیگر مطلب آن که وی از زندگی کاخ نشینی چشم‌پوشی نمود که زهدورزی او را نشان می‌دهد.
اهداف نگارنده در تألیف کتاب در دو بخش خلاصه می‌شود:
1. ناشناخته ‌بودن آسیه: امید با این پژوهش ابهامات و ناشناختگی دربارۀ وی، تا حدودی برطرف شود.
2.نشان دادن توانایی زنان در اجرای اوامر الهی.

   

نمودار تغییر قیمت