menuordersearch
ravaad.ir

نگارش ویرایش / گزارش نویسی

عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید ...
۱۴۰۰/۷/۱۰ شنبه
(14)
(0)
نگارش ویرایش / گزارش نویسی
نگارش ویرایش / گزارش نویسی

گزارش نویسی

 

در گزارش‌نویسی پاره‌ای از اطلاعات مربوط به جلسه ازجمله:
زمان، مکان، شرکت‌کنندگان، چگونگی برگزاری، حوادث و وقایع، جزئیات برگزاری جشنواره، هدف از آن، دیدنی‌ها و شنیدنی‌ها، نکات تازه و عجیب و... را به ما منتقل بکند. به چنین نوشته‌هایی گزارش می‌گویند.

ممکن است گزارش کتبی یا شفاهی باشد؛ مثلاً دوستتان درباره‌ی فیلمی که دیده‌اید از شما سؤال می‌کند، شما به او گزارشِ شفاهی می‌دهید. همین گزارش را می‌توانید بنویسید به‌طور کتبی به او بدهید. پس گزارش ارائه‌ی اطلاعات یا خبری به کسانی است که از آن بی‌اطلاع هستند.

 

هدف از گزارش‌نویسی انتقال پیام‌ها، دیده‌ها، شنیده‌ها، تحقیقات و... است.

 

🌼 به‌لحاظ سبکِ نوشته گزارش به اداری و رسمی و غیررسمی و غیراداری تقسیم می‌شود:

  1. گزارش اداری و رسمی؛ یعنی شخص یا اشخاصی به سفارشِ سازمان یا اداره‌ای مأمور تهیه‌ی آن می‌شوند.
  2. دسته‌ی دوم گزارش‌های شخصی هستند که بیشتر جنبه‌ی خصوصی دارند؛ یعنی به سفارش کسی نوشته نمی‌شوند؛ بلکه نوشتنِ آن‌ها باذوق و علاقه‌ی فردی همراه است. مثلاََ گزارش‌های تحصیلی، بازدیدها، وقایع و حوادث و....

 

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

 

🌼 گزارش‌ها بنابر موضوع نیز به انواعی تقسیم می‌شوند: گزارش علمی، ورزشی، اجتماعی، اداری، هنری، بازرگانی و....

 

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

 

🌼 انواع گزارش به‌لحاظ حجم

 

گزارشِ کوتاه: که به تحقیقات وسیع نیاز ندارد؛ مثل: گزارش مأمور بانک در برخورد با مورد درخواستِ وام.

گزارش متوسط: که درباره‌ی یکی از رویدادهای هنری، ورزشی، اجتماعی، سیاسی یا علمی نوشته می‌شود. در این گزارش از راه‌های متفاوت گردآوری اطلاعات (مشاهده، مطالعه، پرس‌جو) بهره‌گیری کند.

گزارش بلند: این نوع گزارش نسبتاََ بلند هستند. گاه ممکن است حجم یک گزارش تفصیلی به چند جلد هم برسد. معمولاََ این گزارش‌ها اساس برخی از تصمیم‌گیری‌های مهم کشوری قرار می‌گیرند.

 

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

 

🌼 هر گزارش سه رکن دارد:

 

  1. موضوع
  2. گیرنده
  3. هدف

🌹🌹🌹🌹🌹🌹

 

🌼 ساختار گزارش

 

جلد: ذکر عنوان گزارش، تاریخ تهیه، نام شرکت‌کنندگان و همکاران، نشان مؤسسه)؛

مقدمه: در مقدمه هدف، ضرورت، چگونگی، مراحل و توضیحات لازم دیگر ذکر می‌شود؛

بدنه: متن گزارش؛

خاتمه: نتیجه‌ی گزارش خود را به استناد آمار و ارقام ذکر می‌کند. و اگر پیشنهادی دارد، بیان می‌کند.

 

 

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

 

🌼 زبانِ گزارش

  1. امانت، صداقت درعینِ صراحت رعایت شود؛
  2. مطالب به زبان خنثی نوشته شود، یعنی گزارشگر طرفدارانه متن را ننویسد؛
  3. زوایا و ابعادِ تاریک موضوعات واضح بیان شود؛
  4. انشای نوشته ساده، روان و گویا باشد؛
  5. سطحِ نوشته حتماً باید مخاطب سنخیت داشته باشد؛
  6. مطالب باآرامش و بدون عجله نوشته شود.

(برگرفته از کتابِ ذوالفقاری: کتابِ کارِ نگارش و انشا، ج۲/ ۱۳۸۷: صص ۹_۱۹)

 

 

خلاصۀ مطالب دربارۀ گزارش‌نویسی


در گزارش‌نویسی به‌خصوص گزارش‌های رسمی و اداری توجه به محتوا بسیار مهم است. تا به‌طور کامل منظور از برگزاری جلسه منتقل شود. و مخاطب گزارش که رئیس اداره، مدیر مدرسه و... هست، بداند در آن جلسه واقعاً کاری صورت گرفته و هم‌فکری و مشورت شده و افراد حاضر در جلسه با تخصص‌های خود پیشنهاد‌های خود را مطرح کرده اند و مسئله چکش‌کاری شده‌است. در گزارش‌نویسی ابهام‌زدایی و روشن‌نویسی بسیار مهم است. گزارش‌نویسی چند اصل دارد:

  1. خنثی بودنِ لحن: قلم باید خنثی باشد، یعنی جانبدارانه نوشته نشده باشد.
  2. شرحِ کاملِ رویداد تا مخاطب بداند موضوعِ گزارش دربارۀ چه هست.
  3. معرفی حاضران در جلسه؛
  4. مشخص کردنِ اهدافِ تشکیل جلسه؛
  5. تبیین تصمیمات گرفته‌شده؛
  6. و تبیینِ راهکارهای اجرایی کردن تصمیمات. مثلاً نیاز به چه اعتباراتی است و راه‌های رسیدن به آن چگونه ارزیابی شده‌است.

 

 

گروه آموزشی - پژوهشی رواد

فاطمه حکیما

دانایی و مهارت توانایی را ایجاد می‌کند